Oleg Kazankov

Bratislava, Slovakia

 

Obchod a spolupráca s Ruskom

 

 

  Facebook 

Hlavná

Obchod s Ruskom

Obchod s Ruskom - služby

Postup na trh Ruska

Kontakty na ruské firmy

Zmluvy s ruskými firmami

Čo urobiť, aby Rusi objednávali Vaše výrobky a služby

Poradenstvo

Podnikanie v Rusku bez ilúzií

Slováci idú do Ruska

Ako založiť firmu v Rusku bez zbytočných výdavkov

Rusi nerozumejú ruským prekladom zo Slovenska

Ruské investície a projekty na Slovensku (v ruštine)

2,8% alebo "surovinová" krajina (v ruštine)

Spolupráca s Ruskom

foto, video

Foto - Ruské železnice

Foto - Rostechnologii

Preklady

Preklady do ruštiny

Rusi nerozumejú ruským prekladom zo Slovenska

Preklad ako žena

Zmluvy v ruštine

Normostrana

Zlé preklady - vzory

O.K. o spolupráci
Slovensko - Rusko
v slovenských a ruských médiách

v slovenčine:

Ruskí investori nemajú záujem o Slovensko - TREND, 12.9.2010

Ruskí podnikatelia neberú Slovákov vážne -
SME, 10.3.2008

Reakcia na diskusiu v SME

Ruská širokorozchodná trať na Slovensku - za a proti

Široké ruské koľajnice pomôžu podnikaniu - TRANSPORT a LOGISTIKA - 12.2011

Prečo sa Slovákom nedarí v Rusku - TREND, 4.3.1998

v ruštine:

Z ruského Cyklotrónového centra... zónu Zábavy?

Potrebuje niekto v Európe ruské NANO?

Slovenský BAM

Ruské železnice na Slovensko cez inovácie a ekológiu

Objednávka

On-line objednávka

Test ruštiny

Bol vytvorený pre cudzincov, ktorí idú do Ruska pracovať alebo študovať.

Oleg Kazankov - profil

Kontakt

e-mail: rusky@rusky.sk

e-mail: rusky.sk@gmail.com

on-line kontakt

skype: rusky.sk

NAJ.sk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slovak   Russian

Ruská širokorozchodná trať na Slovensku -
za a proti

alebo

Slovenský BAM
(v ruštine v ruských médiách)

 

Širokorozchodnú ruskú trať cez územie Slovenska vláda Ivety Radičovej zamietla hneď po nástupe. Vo svojom Programovom  vyhlásení na strane 15. napísala stručne a jasne: "Vláda SR nepodporuje tento projekt". Svoj postoj deklarovala tým, že je treba predovšetkým zachrániť pracovné miesta na prekladiskovej stanici Čierna nad Tisou a zabezpečiť prácu pre Slovenské železnice. 

Ruskú stranu táto správa zaskočila. Neočakávala ju. Predchádzajúca vláda Roberta Fica projekt širokorozchodnej  trate podporovala. To bol ďalší argument nezáujmu vlády Radičovej o širokorozchodku. Rusi mu neporozumeli, ale Slováci áno. Je jednoduchý: všetko, čo robila vláda Fica, robila zle, musíme všetky jej projekty zastaviť.

Ale Ruské železnice sa nevzdávali. Mali ponuky pre  širokorozchodnú trať z Poľska a Maďarska. Chceli však ju ťahať do Viedne podľa dávno pripraveného projektu cez Slovensko. V priebehu roka 2011 prebiehali rokovania RŽD s ministerstvom dopravy SR, vedeného Jánom Figeľom. Ministerstvo dopravy začalo váhať. Ekonomická kríza eurozóny nútila hľadať zabezpečenie stability ekonomiky aj na východe. Pre posilnenie  svojej pozície Ruské železnice prejavili záujem o kúpu kontrolného podielu v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia.  

Vláda Ivety Radičovej medzi tým padla. Už po jej odvolaní v Národnej rade SR 11. októbra 2011 generálni riaditelia Slovenských a Ruských železníc 14. októbra 2011 podpísali v Petrohrade  Memorandum o spolupráci a integrácii železníc Ruska a Slovenska do celoeurópskych a euroázijských dopravných systémov a predĺžení širokorozchodnej trate do Bratislavy a Viedne. Niektorí ministri Radičovej vlády ruský projekt podporovali. Preto aj poslali generálneho riaditeľa štátneho podniku ŽSR Vladimíra Ľuptáka do Petrohradu podpísať spomenuté Memorandum.

Spolupracoval som  s Ruskými železnicami (RŽD) kedy sa Projekt 1520 (tak ho volajú Rusi) na Slovensku len začínal. Písal som o ňom v ruských médiách (Slovenský BAM, Ruské železnice na Slovensko cez ekológiu). Dovolím si uviesť stručnú informáciu o Projekte 1520.

 O čo vlastne ide?

Ide o projekt Ruských železničných dráh (RŽD) širokorozchodnej trate cez územie Slovenska na úseku Košice - Bratislava - Viedeň. On vylúči prekládku nákladov na slovensko-ukrajinskej hranici zo širokej 1520 mm ruskej koľaje na úzku 1435 mm európsku. Vďaka tomu sa doprava nákladov z Európy do Východnej Ázie skráti z 30 dní morom na 14 dní po železnici. Už existuje  širokorozchodná trať z Maťoviec pri štátnej hranici s Ukrajinou do Hanisky pri Košiciach v dĺžke 87 kilometrov. Ďalších cca 500 km bude postavených do Bratislavy a 60 km na území Rakúska od Bratislavy do Viedne. Prekladiskový terminál pre Západnú Európu bude pri Viedni. Pri Bratislave bude postavený prekladiskový terminál, ktorý bude obsluhovať toky tovaru z/do Južnej Európy. 

Po novej trati do Európy sa budú dodávať kontajnerové a násypné náklady (ruda, uhlie, oceľ, chemické a pôdohospodárske suroviny). V opačnom smere do Ruska a Ázie z Európy pôjdu najmä kontajnery. Vďaku tomu sa doprava nákladov z Európy do Východnej Ázie skráti z 30 dní morom na 14 dní po železnici. Železničná preprava po novej širokej koľaji bude oveľa lacnejšia ako morská či kamiónová. Kapacita morského kontajnera 40´ je 26 ton alebo 67 kubických metrov, tzn. podobá sa kapacite bežného 20-tonového kamióna. Podľa prezidenta RŽD Vladimíra Jakunina, len na preprave jedného morského kontejnera železnicou z Európy do Ázie dodávatelia ušetria od 100 do 1000 dolárov.

Z diplomatických a strategických dôvodov slovenská vláda nemohla rovno a hneď povedať do očí Rusom jednoznačne NIE širokorozchodnej. Dlho zdôvodňovala potrebu počkať na výsledky analýzy od nemeckej poradenskej spoločnosti Roland Berger Strategy Consultants. Poradenské spoločnosti však nekonajú celkom nezávisle, výsledky ovplyvňujú aj nálady v krajine, pre ktorú robia analýzu. Keď slovenská vláda dopredu cez média oznamovala svoj negatívny postoj k projektu, Roland Berger mohol odporučiť ťahať širokorozchodnú trať cez Maďarsko. Za toto odporúčanie mohol dostať aj primeranú odmenu od našich južných susedov.

Ale Roland Berger konal korektne. V decembri 2010 oficiálne oznámil výsledky svojej analýzy. Výška investícií do širokej koľaje presiahne 6,3 mld. eur. Výstavba vytvorí 11 tisíc nových pracovných miest. V príbehu 10 Ц 15 rokov by sa vynaložené investície  mali vrátiť. Zostalo len nájsť zdroje financovania projektu.

Ak nie Slovensko 

Ruská strana je presvedčená, že sa jej Projekt 1520 podarí zrealizovať. Rusko sa nikdy nevzdávalo svojich strategických zámerov, vždy malo náhradný variant.  Keď pravicová vláda zamietla projekt, začala rokovať s vládou Maďarska. Presnejšie maďarská vláda sama ponúkla postaviť cez územie Maďarska širokorozchodnú trať do Viedne. Maďari chcú dostávať peniaze do štátnej pokladnice za železničný tranzit medzi Áziou a Európou, ako Slovensko teraz dostáva za tranzit ruskej ropy a plynu na západ Európy.

Prekladiskový terminál v Čiernej nad Tisou aj tak zanikne (alebo zníži svoju prekladiskovú kapacitu do kapacity blízkej k 0). ŽSR budú mať ešte väčšie straty ako doteraz. Lebo náklady z Čiech a západnej Európy už nepôjdu cez Slovensko, ale cez Maďarsko. Tam bude postavená nová široká koľaj, bude modernejšia a lacnejšia ako zastaralá slovenská úzka koľajnica. Kvôli tomu dodávatelia tovarov z Európy do Ruska a Ázie uprednostnia železničnú prepravu cez Maďarsko. 

Rusko má pre svoje ukážkové projekty oveľa lepšiu podporu a zabezpečenie z Nemecka a iných západoeurópskych krajín ako chudobné tranzitné Slovensko. Rýchlovlaky SAPSAN nebudú tu chodiť asi ani o 10 rokov, v Rusku však už lietajú medzi Moskvou, Petrohradom, Nižnom Novgorodom a olympijským Soči. Tak iste poctivo Nemci zabezpečia nákladné vlaky a širokorozchodku svojho strategického partnera Ruska na území Slovenska či Maďarska.

Zrušenie alebo zvýšenie pracovných miest? 

Zástupcovia  RŽD povedali priamo: V Čiernej nad Tisou stratíte niekoľko stoviek pracovných miest, ale získate tisícky pracovných miest počas výstavby a prevádzky širokej koľaje. Investícia do stavby veľkého prekladiskového terminálu pri Bratislave posunie do zabudnutia inú obrovskú kontroverznú investíciu v tomto regióne - výstavbu najväčšieho európskeho kasína v Petržalke. Zákazky počas výstavby širokorozchodnej dostanú desiatky slovenských firiem.

Pre posilnenie sympatií k svojmu projektu RŽD vykonali niekoľko rozumných krokov. Začali od pre Slovensko najaktuálnejšej témy vysokej nezamestnanosti. Počas ostro sledovanej návštevy ruského prezidenta D. Medvedeva v apríli 2011 RŽD uzavreli s malou textilnou fabrikou I. TRAN. v Tatrách kontrakt za 5,3 milióna eur o výrobe 210-tisíc kusov termooblečenia pre ruských železničiarov. Vraj ich bude chrániť aj pri 40-stupňových sibírskych mrazoch. Rusko má dosť vlastných textiliek s moderným zariadením, ale zvolilo fabriku na Slovensku. Nie náhodou. I. TRAN pre realizáciu kontraktu zvýšil počet zamestnancov, ktorých teraz má 150. 

Ešte väčšie kontrakty RŽD uzavreli s firmou TATRAVAGÓNKA a.s. Poprad. Firma Alexeja Beljajeva vyrobí pre RŽD dve tisícky krytých nákladných vagónov a stovky plošinových vozňov. Pre zákazku z Ruska firma TATRAVAGÓNKA spustila výrobu na svojom dávno zamrazenom závode v Trebišove, naberá nových zamestnancov. Ruské investície priniesli popradskej firme najprv 30 mil. EUR, neskôr sa zvýšia na 100 milión eur. Nezamestnanosť v týchto regiónoch presahuje 20%. Turzovka, Poprad, Trebišov teraz tlieskajú Rusom.

Uvedené kontrakty sa dlho pripravovali. Boli podpísané v správnom čase na správnom mieste počas prezidentovej návštevy. Ich význam mi stručne vysvetlil jeden vysokopostavený úradník z RDŽ: "Slováci, pusťte nás na Vaše územie - my Vám zabezpečíme  nové pracovné miesta". Ako hovoria Rusi "ty mne, ja tebe", ako hovoria Slováci "niečo za niečo".

Odporcovia a sympatizanti širokorozchodnej

V SR je celá armáda kamionistov a je dosť tvrdá a zorganizovaná. Všetci si ešte pamätajú ich blokádu ulíc na celom Slovensku, spojenú so zavedením elektronického výberu mýta. Prinútili aj dosť neústupčivú vládu spraviť určité kompromisy. Ale to bola len skupinka dopravcov. Keď pôjde o prácu, autodopravcovia budú protestovať v ešte ostrejšej forme.

Prejavia charakter aj vlastníci pozemkov. Otázka vyvlastňovania pozemkov pre  diaľnice, či priemyselné parky (KIA pri Žiline) vždy prebiehala na Slovensku bolestivo, nekoncepčne a na poslednú chvíľu. 

Sú na Slovensku aj sympatizanti železníc. Medzi nimi sú ekologickí aktivisti a obyvatelia obcí pri diaľniciach. Slovenská patriarchálna príroda, lákadlo pre turistov z veľkomiest, pomaly odchádza do minulosti. Vzduch popri diaľniciach je preplnený výfukovými plynmi a decibelmi hluku. Železničná doprava funguje na elektrickom prúde, na rozdiel od autodopravy škodlivé látky do vzduchu neprodukuje. Trendom vo vývoji nových lokomotív sa stáva zníženie hluku. Aj v tomto sú železnice konkurentmi kamiónov. Počet obetí na železniciach je tiež značne nižší ako na cestách. Zelení a ochrancovia života vítajú železnice viac ako námornú, leteckú a auto dopravu. 

Posledná možnosť prilákať ruský kapitál na Slovensko

Široká koľaj je možno poslednou šancou pritiahnuť ruský kapitál na Slovensko. Ruskí investori nemajú záujem o Slovensko - TREND, 12.9.2010. V súčasnosti na Slovensku nie sú veľké investície z Ruska. Ruskí top-manažéri a investori Slovensko nepoznajú a nemajú o neho záujem. Slovensko zostáva pre Rusov predovšetkým tranzitným koridorom pre export ropy a plynu do EÚ. 

Jedinou veľkou ruskou investíciou na Slovensku je 74 miliónov dolárov od firmy Jukos za 49-percentný podiel v Transpetrole. Mala nešťastný koniec z ekonomických a politických dôvodov. Slováci predali Rusom Transpetrol za 74 a kúpili späť za 110 miliónov dolárov. To je typický obchod po slovensky. Po tejto investícii už Rusi vo veľkom na Slovensku neinvestovali. Ruské investície na Slovensku neprekročili tri milióny dolárov. Pre porovnanie nemeckých investícií na Slovensku je viac ako 5 miliard eur, tzn. viac ako tisíckrát presahuje ruské.

Ruské podnikateľské a investičné aktivity na území Slovenska Projekt 1520 len zvýši. So širokou koľajou ruskí investori prídu, lebo bude pre nich traťou do EÚ. Európa zatiaľ odmieta kupovať ruské výrobky s pridanou hodnotou, pre ňu je Rusko len surovinovou krajinou. V skutočnosti ide len o konkurenčnú bitku.

Strategický význam pre Slovensko

Širokú koľaj treba riešiť vo viacerých rovinách Ц ekonomickej, politickej a medzinárodnej. Širokorozchodná počas výstavby a po nej pritiahne na Slovensko ruských investorov, ktorí  Slovensko zatiaľ obchádzali. 

  • Odmietnutie projektu naštrbí vzťahy Slovenska s hlavnými podporovateľmi projektu - Ruskom a Rakúskom.

  • Posunutie trate na juh do Maďarska tiež môže mať určité následky pre Slovensko, keď berieme do úvahy verejnú mienku. Široká koľaj prinesie ruské investície nie na Slovensko, ale do Maďarska.

  • Treba dať pozor na geopolitický rozmer tohto projektu pre Slovensko. V prípade tranzitu ropy a plynu cez Slovensko, rozhodujúcu pozíciu má Rusko, lebo smer tranzitu je jednostranný. V prípade širokorozchodnej železnice bude tranzit obojstranný a kľúčová časť pripadne Slovensku. Slovensko bude mať ruku na značnej časti obratu tovarov medzi Ruskom, Áziou a Európou. Rusko bude musieť viac so Slovenskom počítať. 

Kvôli jednosmernému tranzitu ropy a plynu mohlo doteraz Rusko na Slovensko robiť nepriamy nátlak. Keď bude širokorozchodná koľaj, podobný nátlak voči Rusku v prípade potreby môže použiť aj Slovensko. Rusko a Slovensko budú mať vyrovnané pozície - prvý krát v dejinách.

                      Politici odchádzajú, ale koľajnice zostávajú

"Politici odchádzajú, ale koľajnice zostávajú", napísali ruské média po uzavretí Memoranda o spolupráci medzi Slovenskými a Ruskými železnicami 14. októbra 2011. Video je tu

http://www.tv100.ru/news/politiki-uhodyat-relsy-ostayutsya-47044/

Teraz sú potrebné nie emocionálne a výlučne politické, ale pragmatické uvažovania o vhodnosti širokorozchodnej  pre Slovensko.

V skrátenej verzii tento materiál bol uverejnený v časopise TRANSPORT a LOGISTIKA 12.2011

Široké ruské koľajnice pomôžu podnikaniu.

 

Copyright © RUSKY SK s.r.o. All Rights Reserved